FSF y UBUNTU por el FSD

Rodrigo Gadea rodrigo.gadea en gmail.com
Lun Abr 23 18:44:29 UTC 2007

Acá encontré a lo que me refería..
http://www.fsf.org/licensing/licenses/why-not-lgpl.html

"using the Library GPL permits use of the library in proprietary
programs; using the ordinary GPL for a library makes it available only
for free programs."

"At present, most GNU libraries are covered by the Library GPL, and
that means we are using only one of these two strategies, neglecting
the other. So we are now seeking more libraries to release under the
ordinary GPL"

"This is why we used the Library GPL for the GNU C library. After all,
there are plenty of other C libraries; using the GPL for ours would
have driven proprietary software developers to use another--no problem
for them, only for us."

"If we amass a collection of powerful GPL-covered libraries that have
no parallel available to proprietary software, they will provide a
range of useful modules to serve as building blocks in new free
programs. This will be a significant advantage for further free
software development"

"Since the name "Library GPL" conveys the wrong idea about this
question, we are planning to change the name to "Lesser GPL." Actually
implementing the name change may take some time, but you don't have to
wait--you can release GPL-covered libraries now."

Lo que yo interpreto de este artículo es que la necesidad del SoL en
un determinado momento histórico hizo trazar una estrategia de
convalidar el uso de sus librerías con software privativo para su
supervivencia y expansión, una vez que se expandió y se pasó a otra
situación, esta estrategia cumplió su fin y dejó de tener sentido, por
lo que se llama a usar GPL para todo.

Por eso, creo que es una cuestión de qué estrategia es necesaria para
cada momento (ej. Flisol), por eso me parece que hay que centrar la
discusión y hacerla más explícita sobre la misma, sobre la base de que
todos compartimos el mismo fin.

Saludos,
Rodrigo